Autorki: Magdalena Węglarz, Renata Miś
Temat: Bryły origami i haft matematyczny
Przedmiot: matematyka, zajęcia wychowawcze
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: 1.10.2020
Data zakończenia: 31.05.2021
Zakres innowacji: Adresatami są uczniowie klas IV-VIII Szkoły Podstawowej Nr 122 wchodzącej w skład ZSS nr 2 w Krakowie oraz uczniowie XXXIV Liceum Ogólnokształcącego przebywający na Oddziale Stacjonarnym Kliniki Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.
Czas innowacji obejmuje 8 miesięcy z możliwością jej kontynuowania w kolejnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne będą się odbywać w ramach lekcji matematyki w Szkole Podstawowej oraz w ramach zajęć wychowawczych na oddziale stacjonarnym. Zajęcia będą się odbywać minimum raz w miesiącu.
Innowacja ta ma na celu zaciekawienie uczniów matematyką poprzez bryły origami i haft matematyczny.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja jest naszą odpowiedzią na niechęć uczniów do uczenia się matematyki, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II i III etapu edukacyjnego (oraz IV etapu edukacyjnego dla uczniów po gimnazjum).
Dzięki naszej innowacji uczniowie poprzez zabawę mogą zaciekawić się matematyką.
OPIS INNOWACJI
Założenia ogólne:
Cele innowacji:
Cel główny: Zaciekawienie uczniów matematyką poprzez origami i haft matematyczny.
Cele szczegółowe:
Metody i formy:
Nauczycielki Magdalena Węglarz i Renata Miś minimum raz w miesiącu realizują z uczniami zajęcia w oparciu o bryły origami i haft matematyczny. Na zajęciach uczniowie uczą się technik origami i haftu matematycznego oraz poznają, w jaki sposób te techniki mogą im pomóc w uczeniu się matematyki. Celem zajęć jest również zachęcenie do samodzielnego tworzenia brył origami również poza zajęciami z nauczycielem.
Tematyka zajęć:
Wspomniane techniki (bryły origami i haft matematyczny) są pomocne w nauczaniu geometrii, co jest zgodne z podstawą programową II i III etapu edukacyjnego (oraz IV etapu edukacyjnego dla uczniów po gimnazjum).
Ewaluacja:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczycielki przeprowadzą z każdym uczniem biorącym udział w zajęciach innowacyjnych ankietę.
Wymiernym efektem wprowadzenia niniejszej innowacji będą wystawy prac uczniów na oddziałach szpitalnych, prezentacja zdjęć prac uczniów na stronie internetowej szkoły, a także na szkolnym facebooku.
Magdalena Węglarz Renata Miś