Aktywne słuchanie muzyki z elementami metody Batii Strauss.
Autorzy oddziaływań o charakterze innowacyjnym: Jolanta Łukasik, Dorota Skrzyszowska.
Rodzaj oddziaływań o charakterze innowacyjnym: metodyczno – organizacyjne.
Miejsce trwania oddziaływań o charakterze innowacyjnym: Przedszkole Specjalne nr 8 przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika w Krakowie przy ul. Strzeleckiej 2 A.
Zakres oddziaływań o charakterze innowacyjnym: dla dzieci przedszkolnych.
Czas trwania: od 01.09.2022 r.
- Wstęp: motywacja wprowadzenia oddziaływań o charakterze innowacji.
Słuchanie muzyki tą metodą integruje różne formy aktywności: granie, tańczenie, mówienie krótkich wierszy lub wyliczanek, rytmiczne powtarzanie prostych gestów, próby śpiewania linii melodycznych słuchanych utworów, czy też rytmiczne snucie dowolnej opowieści. Największą radością dzieci jest, gdy mogą obcować z muzyką, aktywnie wchodząc w różne role (dyrygent, muzyk, tancerz) przy użyciu różnych rekwizytów (instrumenty, pałeczki, krążki).
Wychowankowie działają, słuchając muzyki, poznają dzieło, doświadczają jego dynamiki, tempa, rytmu i przeżywają „na sobie”, reagując ruchem oraz słowem.
Zajęcia budzą u dzieci zainteresowanie „co się wydarzy”, wyzwalają radość i zaangażowanie w zabawę, jak i rozbudzają ciekawe pomysły twórczych rozwiązań podczas muzyki. Uczestnicy przyswajają zasady współdziałania, przestrzegania ustalonych reguł, ćwiczą koncentrację.
Cele ogólne:
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej,
– rozwijanie poczucia rytmu, inwencji twórczej,
– stwarzanie sytuacji wdrażających do rytmicznej gry na nietypowych instrumentach
– stwarzanie sytuacji do współpracy.
Cele szczegółowe:
-aspekt emocjonalny:
– rozwija wrażliwość i wyobraźnie muzyczną,
– przeżywa muzykę, ruchem interpretuje cechy dźwięku,
– przeżywa muzykę, reaguje ruchem na zmianę dynamiki, tempa, częstotliwości muzyki,
– potrafi improwizować instrumentalnie i werbalnie.
-aspekt społeczny:
– stosuje się do ustalonych zasad,
– potrafi zgodnie współpracować,
– czeka na swoją kolej.
– integruje się z dziećmi,
– współpracuje z grupą.
-aspekt poznawczy:
-poznaje teksty piosenek, nowe utwory muzyczne oraz układy choreograficzne
-aspekt kształcący:
– dobiera instrumenty do piosenki,
– potrafi wygrywać rytm na instrumentach perkusyjnych,
– wystukuje rytm tak jak go czuje
– odtwarza podany rytm,
– ruchem interpretuje cechy dźwięku.
Metody: metody oparte na słowie, dźwięku, bezpośrednim spostrzeganiu, działaniu, przeżywaniu.
Formy pracy: zespołowa.
Przewidywane efekty wdrażania działań o charakterze innowacyjnym: realizacja celów szczegółowych we wszystkich aspektach.