Gimnastyka z rymowaniem – duet taki gwarantuje, że się dziecko lepiej czuje, lepsze zdrowie i kondycja, ta fizyczna i psychiczna
Autor: Aneta Arion – wychowawca grupy wychowawczej.
Temat: Zajęcia ruchowe Gimnastyki podstawowej z elementami gimnastyki korekcyjnej ( wykorzystanie przyrządów integracji sensorycznej), a także wierszyków rymowanek tematycznych, stworzonych przez nauczyciela na odpowiednio następujące pory roku.
Rodzaj innowacji: metodyczno- organizacyjna
Adresaci innowacji: oddziały I-III Szkoły Podstawowej nr 122
Data wprowadzenia: wrzesień 2023
Data zakończenia: czerwiec 2024 z możliwością kontynuacji w kolejnym roku szkolnym
Formy pracy:
- Zajęcia indywidualne (wspieranie podczas zajęć edukacyjnych)
- Zajęcia grupowe – bloki zajęć ruchowych zgodnie ze scenariuszem i celami na dany tydzień.
– ćwiczenia kształtujące postawę skorygowaną
– zabawy i gry: skoczne, bieżne, rzutne, kopne, równoważne, oddechowe.
- Wdrażanie pomysłów zgłaszanych przez dzieci (rodzaju zabawi gier)
- Pogadanka (wprowadzenie w zajęcia, podkreślanie wagi ruchu fizycznego i jego wpływu na kondycję psychofizyczną)
Wstęp:
Aktywność fizyczna uważana jest za jeden z najważniejszych warunków zdrowia. Jest główną potrzebą człowieka na każdym etapie rozwoju i jednym z najważniejszych składników zdrowego stylu życia, jest niezwykle ważnym czynnikiem, który wpływa na rozwój somatyczny, psychiczny i społeczny dziecka.
W wieku dziecięcym jest ważnym czynnikiem, który determinuje wszechstronny rozwój organizmu, m.in. kształtuje prawidłową postawę ciała. Przyczynia się ona również do rozwijania podstawowych zdolności motorycznych, umożliwia uczenie się umiejętności ruchowych oraz powoduje wzrost odporności i efektywność pracy mięśni. Gimnastyka pozytywnie wpływa na stan układu nerwowego i odgrywa kluczową rolę w rozwoju psychofizycznym dziecka.
Rozwój motoryczny ma ścisły związek z aktywnością fizyczną. Opóźnienia rozwoju w sferze motorycznej, mogą zwiastować problemy w innych obszarach rozwoju; poznawczym, emocjonalnym, społecznym.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Praca z coraz większą grupą dzieci z nadpobudliwością psychoruchową oraz ze spectrum autyzmu, spowodowała potrzebę stworzenia i zaplanowania zajęć ruchowych w formie gimnastyki podstawowej z elementami gimnastyki korekcyjnej, nie tylko pod kątem wyrabiania nawyku prawidłowej postawy ciała, czy oddziaływaniem na określone partie ciała, ale również ćwiczeń i zabaw dedykowanych i wskazanych tej grupie dzieci.
Ćwiczenia ruchowe mają ogromny wpływ jako element wsparcia w terapii dzieci ze spectrum autyzmu, w ich ogólnym rozwoju. Oddziałują one na wiele sfer umożliwiających lepsze funkcjonowanie; poprawę motoryki dużej przejawiającej się w opanowaniu niektórych umiejętności, rozwój pozytywnych zachowań i komunikacji wyrażanych wzrokiem, mimiką twarzy i większym skupieniem uwagi oraz zmniejszeniem niepożądanych napięć.
Aktywność fizyczna dla dzieci nadpobudliwych, jest niezwykle potrzebna, pozwala im na rozładowanie jakiejś części nadmiaru energii oraz wyciszenie. Nadmierna impulsywność, czyli brak umiejętności zahamowania lub odraczania reakcji spowodowanej pojawieniem się nawet drobnego impulsu podczas zajęć, powoduje powstanie u takiego dziecka tak zwanego „niepokoju w obrębie miejsca siedzenia”, który powoduje, że zaczyna się ono wiercić, bawi się przedmiotami.
Poprzez ukierunkowane ćwiczenia można normalizować układ przedsionkowy dziecka, czyli wpływać na jego system zmysłowy, który odpowiada za ruch i równowagę, obustronną koordynację, planowanie ruchu czy napięcie mięśniowe i postawę.
Dlatego dedykowane rodzaje zajęć ruchowych w grupie oraz oddziaływanie z wykorzystaniem elementów sensomotorycznych w formie pomocy indywidualnej, doraźnej podczas procesu edukacyjnego przynosi wymierne korzyści; rolery masujące do pleców, wspomagające dziecko z zaburzonym odbieraniem bodźców propriocepcji, mini ringa do ćwiczeń relaksacyjnych i rozluźniających mięśnie motoryki małej, czy dyski/jeżyki sensoryczne wymuszające tak zwane siedzenie dynamiczne, sprzyjające wzmocnieniu mięśni kręgosłupa i stabilizowaniu postawy ciała, usprawniają wrażliwość ruchową dziecka pomagają w kontroli emocji czy procesach poznawczych.
Cele wprowadzenia innowacji:
- Promowanie zdrowego stylu życia
- Wspieranie w rozumienia zdrowia jako całości łączącej różne elementy i obszary życia (podejście holistyczne)
- Budowanie nawyku prawidłowej postawy ciała
- Umiejętność stosowania pozycji wyjściowych do ćwiczeń
- Stosowanie ćwiczeń na określone partie ciała, ze wskazaniem określonych mięśni (nauka budowy człowieka)
- Usprawnianie motoryki dużej (zaburzenia równowagi, zdolności koordynacyjne, nieprawidłowości w zakresie czucia własnego ciała)
- Niwelowanie deficytów w obszarze integracji sensorycznej
- Niwelowanie napięć indywidualnie i w grupie
- Wspieranie procesu edukacyjnego (wspieranie dziecka poprzez stosowanie przyrządów i urządzeń sensomotorycznych)
- Nauka umiejętności wygrywania i przegrywania, element rywalizacji w grach zespołowych i indywidualnych.
- Wspólna nauka i recytowanie wierszyków rymowanych w trakcie ćwiczeń (ćwiczenie pamięciowe).
Ewaluacja:
Prowadzona będzie na bieżąco w trakcie rozmów z wychowankami, nauczycielami oraz personelem medycznym. Dzielenie się i realizowanie spostrzeżeń na zebraniach społeczności. Wprowadzanie w razie potrzeb zmian na bieżąco.