LICZBY W MUZYCE, MUZYKA W LICZBACH
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 122 przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 2 w Krakowie
Autorka: Renata Miś
Temat: Liczby w muzyce, muzyka w liczbach
Przedmiot: matematyka
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: 30.10.2023
Data zakończenia: 31.05.2024
Zakres innowacji: adresatami są uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej Nr 122 wchodzącej w skład ZSS nr 2 w Krakowie
Czas innowacji: 7 miesięcy
Zajęcia innowacyjne będą się odbywać w ramach lekcji matematyki w Szkole Podstawowej minimum dwa razy w miesiącu.
Innowacja ta ma na celu zwrócenie uwagi uczniów na obecność matematyki w muzyce oraz pokazanie zależności między wartościami rytmicznymi a ułamkami.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja jest formą pokazania uczniom różnych zastosowań matematyki i oswojenia ich z tematyką ułamków. Udowodniono, że muzyka rozwija zdolności matematyczne, a oprócz tego łagodzi stres, co dla naszych uczniów ma ogromne znaczenie w procesie powrotu do zdrowia.
OPIS INNOWACJI
Założenia ogólne:
- Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VI SP.
- Głównym założeniem na innowacyjnych zajęciach jest wykorzystanie podobieństw między wartościami nutowymi a ułamkami.
Cele innowacji:
Cel główny: Zwrócenie uwagi uczniów na obecność matematyki w muzyce oraz rozwinięcie zdolności matematycznych przy wykorzystaniu muzyki.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie kompetencji matematycznych, szczególnie w zakresie tematyki dotyczącej ułamków.
- Zwiększenia zainteresowania uczniów matematyką i muzyką.
- Zmniejszanie stresu związanego z nauką ułamków.
- Poprawa sprawności manualnej dzieci i młodzieży.
- Rozwijanie kreatywności i ćwiczenie cierpliwości.
- Rozwijanie wyobraźni uczniów.
- Pokazanie różnych zastosowań
- Zachęcanie do odważnego podejmowania nowych działań.
Metody i formy:
Osoba prowadząca (Renata Miś) minimum dwa razy w miesiącu zrealizuje z uczniami zajęcia przy użyciu instrumentów. Na zajęciach uczniowie poznają, w jakiej postaci matematyka pojawia się w muzyce, w jaki sposób używa się zapisów nutowych do określania rytmu utworów; będą porównywać wartości nutowe z ułamkami, a także samodzielnie konstruować proste/prymitywne instrumenty przy wykorzystaniu podstawowych obliczeń. Celem zajęć jest również zachęcenie do samodzielnego szukania elementów matematyki we wszystkich dziedzinach życia, również poza zajęciami z nauczycielem.
Tematyka zajęć:
Wspomniane działania są pomocne w nauczaniu ułamków, co jest zgodne z podstawą programową dla tego etapu edukacyjnego.
Ewaluacja:
W celu uzyskania informacji zwrotnej zostanie przeprowadzona ankieta z każdym uczniem biorącym udział w zajęciach innowacyjnych.
Wymiernym efektem wprowadzenia niniejszej innowacji będą zajęcia otwarte dla wszystkich zainteresowanych oraz prezentacja zdjęć z działań uczniów na stronie internetowej szkoły, a także na szkolnym facebooku.