Liczę ja, liczysz TY.
Autorzy oddziaływań o charakterze innowacyjnym: Jolanta Łukasik, Dorota Skrzyszowska.
Rodzaj oddziaływań o charakterze innowacyjnym: metodyczno –organizacyjne.
Miejsce trwania oddziaływań o charakterze innowacyjnym: Przedszkole Specjalne nr 8 przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym, im. św. Ludwika w Krakowie, przy ul. Strzeleckiej 2 A.
Zakres oddziaływań o charakterze innowacyjnym: dla dzieci przedszkolnych.
Czas trwania: 04.09.23. –
- Wstęp: motywacja wprowadzenia oddziaływań o charakterze innowacji.
Program powstał w celu zapobiegania u wychowanków ewentualnych niepowodzeń w nabywaniu umiejętności matematycznych. Na skutek ujawniających się u niektórych wychowanków trudności w nauce matematyki widoczna jest ogromna potrzeba organizowania edukacji w taki sposób, aby nabywanie umiejętności matematycznych sprawiło dzieciom przyjemność i rozwijało ich zdolności. Ważne jest, aby nauczyciel efektywnie wspomagał rozwój umysłowy i ciekawie organizował edukację matematyczną dzieci przedszkolnych i potrafił zapobiec trwałym niepowodzeniom w nauce matematyki w następnych etapach edukacyjnych.
Według prof. E. Gruszczyk Kolczyńskiej więcej niż połowa dzieci jest obdarzona zadatkami uzdolnień matematycznych, jest to sprzeczne z powszechnym mniemaniem, że uzdolnienia do nauki matematyki są rzadkie i manifestują się u niektórych tylko starszych uczniów w klasie.
Zadatki uzdolnień matematycznych ujawniają się u dzieci już w wieku przedszkolnym. Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej ma to miejsce w piątym i szóstym roku życia dziecka, a u niektórych dzieci jeszcze wcześniej.
„Dorośli i nauczyciele rzadko je dostrzegają, a także pielęgnują, bo w tym okresie życia dzieci mało się posługują liczbą i miarą. Nie kojarzą zarysowujących się u dzieci uzdolnień matematycznych z takimi cechami ich umysłu, jak ciekawość i dociekliwość, zdolność do wysiłku intelektualnego i precyzji rozumowania.” (za E. Gruszczyk Kolczyńska)
Cele ogólne:
- Rozwijanie i utrwalanie umiejętności matematycznych dzieci przedszkolnych.
- Tworzenie bazy wiadomości i umiejętności matematycznych w następujących sferach.
– emocjonalnej: kształtowanie u dzieci pozytywnego nastawienia do aktywności matematycznej, aby z chęcią zajmowały się liczeniem i rachowaniem, kształtami i mierzeniem;
– intelektualnej: wspomaganie dzieci w rozwoju rozumowania, precyzyjnego myślenia, zapobieganie unikania wysiłku intelektualnego, co ma podstawowe znaczenie nie tylko w nauce matematyki;
– sprawnościowej: zadbanie o kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowanie do następnego etapu edukacyjnego.
Cele szczegółowe:
- nauczanie i utrwalenie aspektu kardynalnego, porządkowego oraz miarowego poprzez zabawę,
- ćwiczenie umiejętności odczytywania cyfr 1-10.
- wskazywanie wybranej przez nauczyciela cyfry,
- porównywanie liczebności zbiorów,
- dobieranie odpowiedniej ilości elementów do wskazanej cyfry,
- przeliczanie elementów zbioru, zaznaczenie odpowiedniej cyfry,
- nauczanie wykonywania działań matematycznych w zakresie 10 (dodawanie i odejmowanie),
- mała ekonomia, obliczenia pieniężne- zabawa w sklep,
- orientacja przestrzenna i pomiar długości,
- poznawanie figur geometrycznych, różnicowanie cech,
- organizacja czasu: dni i noce, pory dnia, pory roku, dni w tygodnia, nazwy miesięcy,
- ćwiczenia sekwencji i szeregów -naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie brakujących elementów, dostrzeganie powtarzalnych rytmów,
- organizowanie przestrzeni od prawej strony do lewej,
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego w oparciu o historyjki obrazkowe,
- rozwijanie spostrzegawczości – poszukiwanie różnic,
- klasyfikowanie przedmiotów,
- zachęcanie do niewycofywania się z podjętego zadania podczas napotykania trudności,
- rozwijanie pewności siebie oraz wiary w swoje umiejętności,
- wykorzystanie środków multimedialnych, tabletu, komputera do nauki matematyki poprzez zabawę z użyciem aplikacji na tablecie o charakterze edukacyjnym,
- pokazywanie dzieciom i ich rodzicom alternatywnego wykorzystania narzędzi multimedialnych, tj. nauka przez zabawę. Ukierunkowanie na edukacyjne treści dostępne w Internecie, wycofywanie treści nie niosących żadnych wartości dla rozwoju dziecka,
- wykorzystywanie gier edukacyjnych i planszowych jako naturalnej i spontanicznej metody, rozwijanie umiejętności matematycznych, współpracy dzieci oraz adekwatnych sposobów radzenia sobie z wygrana i przegraną.
Metody:
- metody czynne:
– metoda samodzielnych doświadczeń,
– metoda zadań stawianych dzieciom przez nauczyciela,
– metoda ćwiczeń, która prowadzi do utrwalania pojęć i umiejętności.
Wykorzystywanie gier edukacyjnych i planszowych:
- Gra liczbowa, Gra w Kolory, PUSY, Kolory i kształty, Figuraki, Karty Grabowskiego: dodawanie i odejmowanie .
Stosowanie narzędzi TIK: tablet- aplikacje o charakterze edukacyjno- zabawowym:
- Liczby i matematyka
- Math for kids
- Zabawna matematyka dla dzieci.
Formy pracy: indywidualna i zespołowa.
Przewidywane efekty wdrażania działań o charakterze innowacyjnym:
Realizacja celów szczegółowych we wszystkich aspektach.
Zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce. Umiejętności, które dzieci wynoszą (z okresu przedszkolnego) procentują w szkole lepszymi wynikami w nauce.