MAGIA KINA –WYKORZYSTANIE FILMU NA ZAJĘCIACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO
NAZWA SZKOŁY: ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 2 W KRAKOWIE
AUTOR: KATARZYNA OLESIAK
TEMAT: MAGIA KINA – WYKORZYSTANIE FILMU NA ZAJĘCIACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO
PRZEDMIOT: JĘZYK NIEMIECKI
RODZAJ INNOWACJI: METODYCZNA
CZAS REALIZACJI: 01.10.2023- 21.06.2024
ZAKRES INNOWACJI:
Adresatami są uczniowie klas I-IV Liceum Ogólnokształcącego nr 34 wchodzącego w skład Zespołu Szkół Społecznych nr 2 w Krakowie, przebywający na oddziale dziennym Kliniki Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie.
Czas innowacji obejmuje 10 miesięcy z możliwością kontynuacji w następnych latach.
Zajęcia innowacyjne będą odbywać się w ramach lekcji języka niemieckiego, w klasach 1-4 Liceum, minimum raz na 2 tygodnie.
Głównym celem innowacji jest zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka niemieckiego poprzez wykorzystanie filmu jako materiału autentycznego.
MOTYWACJA WPROWADZENIA I OPIS INNOWACJI:
Założeniem innowacji jest podniesienie jakości pracy Szkoły poprzez zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka niemieckiego.
„Iloma językami mówisz, tylekroć jesteś człowiekiem” Johann Wolfgang von Goethe.
Powszechnie wiadomo, że znajomość języków obcych jest niezbędna w dzisiejszym świecie. Ułatwia podróżowanie, daje dużo większe możliwości w sferze zawodowej, poszerza horyzonty pozwalając na poznanie dorobku kultury innych państw, poszerza krąg znajomych i przyjaciół, otwiera perspektywę udziału w życiu społecznym i gospodarczym globalnego świata. Mając na względzie powyższe, innowacja wprowadza na zajęcia języka niemieckiego – drugiego języka obcego, film, jako materiał autentyczny.
Rola materiału autentycznego na lekcjach językowym wciąż jeszcze pozostaje niedoceniona. Na poziomie podstawowym jest odzwierciedleniem naturalnego procesu uczenia się osoby poznającej nowy język będąc w kraju obcojęzycznym. Na kolejnych etapach nauki umożliwia kontakt z żywym, codziennym językiem, rozwijając u ucznia wiele kompetencji.
Film absorbuje większą uwagę, stymuluje mózg zarówno słuchowca jak i wzrokowca.
Wpływając na uatrakcyjnienie lekcji, praca z wykorzystaniem filmu – materiału oryginalnego, może pomóc bardziej zaangażować uczniów oraz zwiększyć motywację do dalszej nauki.
Innowacja zakłada: dobór materiałów źródłowych dostosowany do poziomu grupy, przygotowanie ćwiczeń umożliwiających indywidualizację pracy z uczniem, rzetelną realizację założeń Podstawy programowej kształcenia ogólnego języka obcego nowożytnego poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowym przy pomocy realnego kontekstu edukacyjnego.
Do każdego tematu leksykalnego zostanie dopasowany fragment filmowy, po którym nastąpią różnorodne ćwiczenia poszerzające i automatyzujące słownictwo oraz stryktury gramatyczne.
CELE GŁÓWNE:
• zwiększenie zaangażowania uczniów podczas lekcji
• rozwój wszystkich sprawności językowych
• poszerzenie wiedzy kulturoznawczej
• umiejętność pracy zespołowej
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• uczeń utrwala i poszerza zakres słownictwa
• uczeń utrwala i poszerza wiedzę dotyczącą struktur gramatycznych
• uczeń w lepszym stopniu rozumie usłyszany tekst
• uczeń w szybszym tempie buduje wypowiedź ustną
• uczeń poznaje życie codzienne, kulturę i obyczaje panujące w Niemczech
• uczeń rozumie potrzebę tolerancji i otwartości na różnorodności kulturowe
• uczeń rozwija umiejętność pracy w zespole
• uczeń przełamuje barierę językową (przyjazna, komfortowa atmosfera, wsparcie i docenienie zaangażowania licznymi pochwałami)
METODY PRACY:
• eksponująca: prezentacja materiału audio-wizualnego
• aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, gra dydaktyczna,
metoda projektu, metaplan
• podająca: objaśnienia, opis
FORMY PRACY:
• praca samodzielna
• praca w parach
• praca w grupie
• plenum
• nauczanie frontalne
POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• laptop
• rzutnik
• tablica
• karty pracy
• nagrania audio-wizualne
• tablice gramatyczne
• gry planszowe
• multimedialne gry edukacyjnego
TYTUŁY FILMÓW (TEMATYKA)
• Nico’s Weg poziomy A1, A2, B1 źródło Deutsche Welle • Vorstadtkrokodile cz. 1 i cz. 2 źródło www.cda.pl
• sytuacje z życia codziennego (dobór na bieżąco) źródło www.youtube.com, www.wordwall.net,
EWALUACJA:
W celu ewaluacji realizacji celów innowacji prowadzone będą obserwacje postępów uczniów, przeprowadzona zostanie ankieta końcowa oraz wywiad z uczniami. Wyniki zostaną przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.