Temat innowacji: Papierowe cuda na cztery pory roku – sensoplastyka
Autor innowacji: Beata Karoń
Rodzaj innowacji: programowa
Adresaci innowacji: oddziały I-IV Szkoły Podstawowej nr 122
Data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2023 r
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2024
Forma: zajęcia prowadzone przez wychowawcę w formie warsztatowej
I Motywacja i cele wprowadzenia innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I-IV. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny (wrzesień 2023 – czerwiec 2024) w których każde dziecko będzie mogło rozwijać swoją artystyczną twórczość. Innowacja powstała ze względu na potrzebę wsparcia rozwoju motoryki małej oraz wspierania rozwoju poznawczego, samodzielności i kreatywności dzieci.
Innowacyjne działania przyczynią się do wspomagania wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci przez pobudzanie i usprawnianie procesów percepcji wizualnej oraz działalności plastycznej.
Dostrzegając potrzeby twórczej aktywności uczniów powstała innowacja, która przybliża dziecku sztukę, umożliwia z nią kontakt, kształtuje i rozwija twórczą aktywność. W związku z tym w ramach realizacji innowacji pedagogicznej zostaną wprowadzone różnorodne, ciekawe, nowatorskie techniki plastyczne ze szczególnym uwzględnieniem recyklingu przedmiotów codziennego użytku. Będzie to miało wpływ na to, że zajęcia staną się bardziej interesujące i będą wyzwalały inspirację do działania oraz szanowania środowiska naturalnego.
Głównym celem innowacji pedagogicznej jest duże zainteresowanie dzieci, wykonywaniem różnorodnych prac plastycznych.
II Opis innowacji:
Wstęp:
Naturalną potrzebą i aktywnością młodego człowieka jest chęć poznawania, ciekawość świata, wiedzy, doświadczanie tego, co istnieje wokół. Potrzeba ta skłania dzieci do poszukiwania, eksperymentowania i eksploracji, sprzyjających odkrywaniu fundamentalnych zasad funkcjonowania świata.
Inspiracją do wprowadzenia innowacji w szkole jest wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym i emocjonalnym dzieci, a poprzez to zapewnienie im większych możliwości ich zaspokojenia.
III Cele innowacji:
Cel główny:
-wzbogacenie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez kształcące i wychowawcze wartości działań plastycznych.
Cele szczegółowe:
-kształtowanie wrażliwości artystycznej i rozwijanie twórczej aktywności,
– odkrywanie przyjemności tworzenia,
-rozwijanie umiejętności planowania działań i ekonomicznego wykorzystania materiałów-recykling,
-podniesienie zdolności manualnych i percepcyjnych;
-wdrażanie do pracy zespołowej i indywidualnej,
-poznawanie różnorodności form artystycznych,
-rozbudzanie naturalnej wrażliwości na piękno otaczającego świata,
-kształtowanie twórczego podejścia do działań i umiejętności radzenia sobie z trudnościami,
-rozwijanie empatii.
IV Procedury osiągania celów
Osiągnięcie założonych celów wymaga zastosowania skutecznych form i metod pracy, które będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Zaplanowane w programie działania mają w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby psychofizyczne uczniów, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, umożliwić osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości ucznia. Celem innowacji jest wzbogacenie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez bogactwo oddziaływań artystycznych.
V Metody, formy i techniki pracy
Metody pracy:
– aktywizujące: odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie
– słowne – rozmowa, opowiadanie- objaśnianie, instrukcja słowna
– oglądowe – pokaz, wzór, przykład.
Metody te pozwolą dzieciom na zdobycie nowych wiadomości i umiejętności w sposób łatwy, a jednocześnie zmotywują do działania. Zaspokoją ich potrzeby, rozwiną indywidualne , zainteresowania i zdolności, nauczą szacunku do środowiska naturalnego.
Formy pracy:
-praca indywidualna, praca grupowa, zespołowa
VI Przewidywane osiągnięcia:
– poznają nowe techniki działalności artystycznej,
– rozwijają swoje zainteresowania i zdolności,
– podnoszą swoją kreatywność (głównie rozwijają myślenie i wyobraźnię twórczą oraz otwartość na nowe doświadczenia),
– usprawniają małą i dużą motorykę,
– nauczą się planowania i współpracy,
– rozszerzą swoją wiedzę z zakresu ekologii i recyklingu
Placówka:
– podniesienie jakości pracy szkoły
– promowanie szkoły w środowisku lokalnym
VII Ewaluacja innowacji
Cele ewaluacji:
– Dostosowanie doboru i zakresu treści programowych do potrzeb dzieci, możliwości realizatorów programu i uwarunkowań szkoły
– Określenie skuteczności innowacji.
Narzędzia ewaluacji:
Prowadzenie innowacji pedagogicznej będzie na bieżąco podlegało ewaluacji, dokonywanej przez nauczyciela. Naturalną formą ewaluacji innowacji będzie:
-obserwacja postępów dzieci w wykonywaniu prac plastycznych;
-poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie tworzenia;
– urządzanie wystaw prac plastycznych dzieci;
-wernisaż prac dzieci,
– udział uczniów w konkursach plastycznych.