Przeszytki – z igłą i nitką nam się uda stworzyć ze starych rzeczy cuda!
Autorki: M. Skrzypek-Lewandowska, A. Arion
Rodzaj innowacji: programowa
Adresaci innowacji: oddziały I-IV Szkoły Podstawowej nr 122
Data wprowadzenia: wrzesień 2022
Data zakończenia: czerwiec 2024 z możliwością kontynuacji w kolejnym roku szkolnym
Forma: zajęcia prowadzone przez wychowawców w formie warsztatowej
Motywacja wprowadzenia innowacji:
„Przeszytki” zostały zainspirowane zajęciami przeprowadzonymi w poprzednim roku szkolnym,
kiedy to wspólnie szyliśmy prezenty dla naszych najbliższych. Działania te okazały się okazją nie
tylko do nauki szycia, ale także do wspólnych rozmów, wzajemnej pomocy, wymiany pomysłów
i radości z uzyskanych efektów końcowych. Duże zainteresowanie ze strony wychowanków,
motywacja do nauki umiejętności praktycznych oraz możliwość integracji grupy były przyczyną
zaplanowania całego cyklu zajęć. Samodzielne tworzenie zabawek, naprawa odzieży, czy nauka
przyszycia guzika rozwijają w wychowankach poczucie sprawczości oraz wiary we własne
możliwości.
Cele wprowadzenia innowacji:
1. Rozwijanie u wychowanków umiejętności praktycznych takich jak: szycie ręczne, praca
z prostym wykrojem, przyszywanie guzików, cerowanie,
2. Wspieranie rozwoju motoryki małej, ze szczególnym uwzględnieniem precyzyjnych ruchów
ręki,
3. Zwrócenie uwagi wychowanków na wpływ szeroko rozumianego przemysłu odzieżowego
na środowisko,
4. Utrwalenie postawy świadomego konsumenta,
5. Wypracowanie zwyczaju naprawiania lub przerabiania odzieży (np. przerabianie starych
koszulek poprzez dodanie plecionek w miejsce powstałych dziur, malowanie farbami do
tkanin w miejscu plam, cerowanie itp.,
6. Ubraniowy upcykling szycie piórników, saszetek i zabawek ze starej odzieży,
7. Integracja grupy w trakcie wykonywanych wspólnie prac- wzajemna pomoc
wychowanków, wymiana materiałów, wpływ na wybór szytego przedmiotu, wspólne
konsultowanie pomysłów na wybór szytych przedmiotów/naprawianych ubrań,
8. Nauka organizacji warsztatu pracy, planowania etapów działań,
9. Nauka samodzielnej obsługi wyszukiwarki google oraz programów potrzebnych do
przygotowania i druku wykroju,
10. Motywowanie uczniów do samodzielnych prób krawieckich przeróbek.
Wykorzystywane narzędzia:
1. Nici, igły, szpilki, nożyce krawieckie,
2. Miarka krawiecka,
3. Pisaki/mydła do rysowania po tkaninach,
4. Skrawki materiałów,
5. Proste wykroje,
6. Farby do tkanin,
7. Komputer i drukarka,
8. Guziki, naszywki, sznurki, tasiemki ozdobne.
Tematyka zajęć:
Zależnie od potrzeb, możliwości i kreatywności wychowanków temat konkretnych zajęć będzie
ustalany wspólnie, razem zadbamy także o przygotowanie niezbędnych materiałów. Zakładamy
również indywidualizację działań, wspólne tworzenie kilku projektów, tak, by uwzględnione
zostały pomysły i inicjatywa każdego z wychowanków biorących udział w zajęciach.
Ewaluacja:
Prowadzona na bieżąco w trakcie rozmów z wychowankami. Zdjęcia efektów prowadzenia
innowacji będą publikowane na stronie internetowej szkoły oraz na szkolnym profilu na portalu
Facebook. Stworzone przez wychowanków przedmioty będą własnością twórców.