Temat: Sztuka współczesna – nieznana i niezrozumiała?
Autorka: mgr Beata Futro
Światem sztuki rządzi „walka przeciwko konwencjom w sztuce”. Panujące kierunki ustępują miejsca awangardzie zrywającej z tradycją dlatego, „że stały się one wszystkie nazbyt zrozumiałe i nie wymagały już żadnego wysiłku” (Arnold Hauser, „Filozofii historii sztuki”). Zmiany te wywołują w odbiorcach zarówno niechęć i odrzucenie, jak i ciekawość, a z czasem i akceptację. Co wywołuje te emocje?
Wiele razy słyszałam negatywne lub nawet prześmiewcze wypowiedzi uczniów na temat sztuki współczesnej. Jawi im się ona jako niezrozumiałe zjawisko, wokół którego jest wiele szumu, a najbardziej znane dzieła kosztują bardzo dużo pieniędzy, choć nie są one tego warte. Dlaczego jednak sztuka ta jest oglądana przez tysiące ludzi w wielu cenionych na świecie muzeach? Co powoduje, że sztuka wybitnych artystów nie przechodzi bez echa? Dlaczego wyśmiewani wcześniej twórcy awangardowi stają się klasykami, a ich dzieła kupują najważniejsze galerie sztuki na świecie i inne instytucje kultury? Na czym polega ich wartość niematerialna? Czy sztuka może pomóc w codziennym życiu? Jak ćwiczyć uważność dzięki analizie i interpretacji dzieła sztuki? Czy sztuka współczesna może pomagać w medytacji lub relaksacji?
Na te i wiele innych pytań będziemy się starali wspólnie z uczniami poszukiwać odpowiedzi podczas cyklicznie przeprowadzanych warsztatach plastycznych. Rozpoczynać się one będą mini wykładami dotyczącymi kontekstu historycznego-kulturowego. Potem przedstawię założenia danego kierunku w sztukach plastycznych i reprezentatywne dzieła, które będą inspiracją do działań artystycznych uczniów. W programie warsztatów będzie mowa o początkach sztuki nowoczesnej i takich kierunkach jak: impresjonizm, postimpresjonizm, fowizm, kubizm i futuryzm; ponadto dadaizm, abstrakcjonizm oraz surrealizm. Następnie przejdę do kierunków, które pojawiły się już po II wojnie światowej oraz w drugiej połowie XX wieku. Osobny warsztat poświęcę sztuce współczesnej XXI wieku.