Tytuł innowacji: Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie nauczania i uczenia się w liceum
Autorki: Monika Górecka, Kinga Kluba-Mazur
Rodzaj innowacji: Nowatorskie wykorzystanie technologii
Okres realizacji: Rok szkolny 2023/2024 i 2024/2025
Kogo dotyczy innowacja: Uczniowie klas 1-4 liceum ogólnokształcącego
Na czym polega nowatorski charakter innowacji:
Realizacja jednego z kierunków polityki oświatowej: Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja (AI) jest coraz bardziej obecna w naszym życiu, w tym również w edukacji. Innowacja pedagogiczna zakłada wykorzystanie AI w procesie nauczania i uczenia się w liceum w celu:
- Podniesienia efektywności i jakości nauczania
- Rozwijania kreatywności i myślenia krytycznego uczniów
- Przygotowania uczniów do życia w cyfrowym świecie
Cele do osiągnięcia:
- Uczniowie będą lepiej przygotowani do egzaminów maturalnych i studiów wyższych.
- Uczniowie będą bardziej kreatywni i myślący krytycznie.
- Uczniowie będą lepiej przygotowani do życia w cyfrowym świecie.
- Nauczyciele będą tworzyć/współtworzyć materiały w oparciu o AI.
Oczekiwane efekty:
- Poprawa wyników nauczania
- Zwiększenie motywacji do nauki
- Rozwijanie kompetencji kluczowych
Przebieg realizacji (plan, harmonogram):
Innowacja pedagogiczna zostanie zrealizowana w ciągu dwóch lat szkolnych (2023/2024, 2024/2025). W pierwszym roku szkolnym zostaną przeprowadzone badania wstępne w celu określenia poziomu wiedzy i umiejętności uczniów oraz ich potrzeb edukacyjnych. W oparciu o wyniki badań zostaną opracowane scenariusze zajęć z wykorzystaniem AI. W drugim roku szkolnym zajęcia z wykorzystaniem AI zostaną przeprowadzone w klasach 1-4 liceum.
Zadania:
- Opracowanie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem AI
- Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem AI z uczniami klas 1-4 liceum
- Ocena efektów innowacji
Ocena efektów innowacji:
Efekty innowacji zostaną ocenione na podstawie wyników nauczania, ankiet uczniowskich oraz obserwacji nauczycieli.